Gardertræf Stokholm

På billedet ses formændene fra de tre foreninger. Fra venstre Leif Ölmeborg, Livgardets Kamratförening, Hans-Erik Grimsrud, OAGF og Jørn Knudsen, Garderforeningen i København. Foto: Amanuel Mokenen

I dagene 21. og 22. maj deltog medlemmer fra Garderforeningen i det nordiske gardertræf i Stockholm. I træffet deltog desuden medlemmer fra Oslo og Akershus Gardistforening, Norge, og fra Livgardets Kamratförening, Sverige. Det blev et par gode dage med mange oplevelser lige fra historien om og rundvisning i Riddarhuset, der var samlingssted for den svenske adel, Medeltidsmuseet om middelalderens Stockholm, Høgvaktsafløsningen på Slottet og til besøg på Kavalerikasernen. Det blev også til en sejltur i Skærgården.

Næste træf finder sted i Oslo i 2024.

Slotsholmen

Tirsdag den 16. maj 2022 viste arkæolog og forfatter Hanne Fabricius rundt på Slotsholmen og fortalte historier og anekdoter om bygninger steder og personer. Vi fik set Højesteret, Thorvaldsens Museum, Ridebanen og Bibliotekshaven, der engang var krigshavn.

Efter rundvisningen gik vi på Cafe Katz, hvor vi spiste burger. Bestyrelsen takker Erik Otzen for arrangementet.

Stærekassen

Tirsdag den 15. februar viste orkesterchef Eric Enstrøm rundt i Stærekassen. Det blev en interessant rundvisning, hvor vi fik historien om Stærekassen, de mange kunstværker samt selvoplevede historier fra den til, hvor Den Kongelige Livgardes Musikkorps har haft til huse i bygningen
Efter rundvisningen spiste vi Saltimbocca i Restaurant Venezia i Nyhavn.

Saras sorte gryde

Den 26. oktober mødtes spiste vi ’Sarahs Sorte Gryde’ i Lille CAF på Frederiksberg Slot. ’Sarahs Sorte Gryde’ er en gryderet, der ofte bliver serveret på slottet, når gamle kadethold mødes. Vi var 20 medlemmer og ledsagere til en dejlig ret, hvor der var tid til snak hen over bordene.